Jak 4 – krotnie obniżyć koszty windykacji w Twojej firmie (1)

Magdalena Bojaryn25 listopada 2019Komentarze (0)

Windykacją dla przedsiębiorców zajmuję się od kilkunastu lat. Odzyskiwanie należności z umowy to jeden z etapów jej wykonania. Niezbyt miły, bo oznacza dla mojego klienta, że wykonał swoją część umowy i nie otrzymał zapłaty.

W ciągu ostatnich kilku miesięcy pojawiło się wiele zmian z procedurze sądowej. Między innymi podwyższono znacznie wysokość opłat sądowych w postępowaniu uproszczonym (gdzie wysokość dochodzonej pozwem kwoty nie jest większa niż 20.000 zł), przywrócono postępowanie gospodarcze i wprowadzono nowe zasady w postępowaniu dowodowym.

Według “Rzeczpospolitej”  znowelizowane przepisy dotyczące wyższych kosztów postępowania sądowego, już obniżyły chęć dochodzenia roszczeń przez wierzycieli. Można by rzec przewrotnie, że jeżeli celem dużej nowelizacji procedury sądowej było usprawnienie postępowań i ich przyspieszenie to, skutek w postaci mniejszej liczby pozwów w sadach może faktycznie poprawić statystyki w sądach. Sytuacji wierzycieli jednak to nie poprawi.

Zobaczmy więc jak przedsiębiorca może sobie pomóc, aby płacić mniej za postępowania sądowe?

1)  musi umieć udowodnić na co, z kim, na kiedy i za ile się umówił.
W praktyce oznacza to, że musi:

– mieć na piśmie, w mailu, na smsach, w komunikatorze potwierdzenie złożenia zamówienia przez klienta na określony towar czy usługę,
– z powyższych musi wynikać co ma być zrobione sprzedane, za ile i na kiedy.

Ważne jest też, żeby te ustalenia były zrobione z osobą, która ma prawo reprezentować klienta. Jeżeli warunki umowy są negocjowane z pracownikiem to warto poprosić o potwierdzenie wszystkich ustaleń przez szefa.

2) mieć dowód wykonania umowy ze swojej strony czyli:
– posiadać dowód dostarczenia towaru (np. potwierdzenie wysłania i odebrania przesyłki)
– posiadać dowód wykonania usługi (np. wysłanie plików mailem)
– posiadać protokół odbioru wykonanych prac (np. protokół zdawczo – odbiorczy prac budowlanych).

Pamiętaj, że o ile na fakturze nie ma wyraźnej adnotacji w tym temacie i nie jest ona podpisana, samo wystawienie faktury nie jest dowodem zawarcia i wykonania umowy.

3) mieć albo podpisaną fakturę przez klienta albo dowód jej dostarczenia klientowi.

Wiem, że faktura nie musi być podpisana przez dłużnika, ale mówimy tutaj o znaczeniu faktury i jej podpisaniu w kontekście wykonania umowy i udowodnienia swoich racji w sądzie a nie fakturze jako dokumencie księgowym.

lub
4) mieć uznanie długu od swojego dłużnika.

Zadbaj o to, żeby dłużnik potwierdził Ci na piśmie lub w mailu, że jest dłużny. Nawet przyznanie się dłużnika, że zapłaci później, lub że nie ma teraz środków jest wystarczające.

Jeżeli zadbasz o powyższe, będziesz mógł w sądzie iść trybem nakazowym, a nie upominawczym. Obniżysz w ten sposób 4- krotnie Twoje koszty sądowe!

Przykładowo. Masz roszczenie do swojego dłużnika o kwotę 54.000 zł tytułem wykonanych robót budowlanych. Byłeś podwykonawca na budowie .Masz wszystkie wskazane wyżej dokumenty, nie było zastrzeżeń przy odbiorze prac.

Za wydanie nakazu w postępowaniu nakazowym zapłacisz 1/4 z 5 % kwoty jakiej domagasz się w sądzie. Idźmy trybem uproszczonym, kwota będzie bez odsetek.
Czyli 1/4 z 5 % x 54000 zł = 675 zł.

W trybie upominawczym musiałbyś zapłacić 2700 zł. Różnica jest więc znaczna.

Są też inne plusy trybu nakazowego. Utrudniasz życie swojemu dłużnikowi W jakie sposób? Powodujesz, że jeżeli on będzie chciał zaskarżać nakaz w postępowaniu nakazowym, będzie musiał brakujące 3/4 wpisu zapłacić.

Masz więc wpływ na to ile wydasz na postępowanie sądowe. Co więcej, dobre dokumenty dotyczące zawarcia umowy są konieczne ze względu na nowe wymogi postępowania gospodarczego. O tym będzie w następnym wpisie.

Jeżeli potrzebujesz wsparcia w zmianie sposobu zawierania i realizowania umów tak, aby zmniejszyć 4 krotnie koszty dochodzenia roszczeń – napisz do nas lub zadzwoń. Jesteśmy do Twojej dyspozycji. mb@binzesowe.pl radca prawny Magdalena Bojaryn 604 255 020.

Jeżeli chcesz skorzystać z pomocy prawnej, zapraszam Cię do kontaktu:

tel.: +48 604 255 020e-mail: mb@kacprzyk-bojaryn.pl

{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }

Dodaj komentarz

Wyrażając swoją opinię w powyższym formularzu wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez Kancelaria Radców Prawnych M. Kacprzyk, M. Bojaryn s.c. Twoich danych osobowych w celach ekspozycji treści komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyrażonymi w Polityce Prywatności

Administratorem danych osobowych jest Kancelaria Radców Prawnych M. Kacprzyk, M. Bojaryn s.c. z siedzibą w Łodzi.

Kontakt z Administratorem jest możliwy pod adresem mb@kacprzyk-bojaryn.pl.

Pozostałe informacje dotyczące ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczególności prawo dostępu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajdują się w tutejszej Polityce Prywatności. W sprawach spornych przysługuje Tobie prawo wniesienia skargi do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.

Poprzedni wpis: