Jak 4 – krotnie obniżyć koszty windykacji w Twojej firmie (1)

Magdalena Bojaryn25 listopada 2019Komentarze (0)

Windykacją dla przedsiębiorców zajmuję się od kilkunastu lat. Odzyskiwanie należności z umowy to jeden z etapów jej wykonania. Niezbyt miły, bo oznacza dla mojego klienta, że wykonał swoją część umowy i nie otrzymał zapłaty.

Podwyższenie opłat sądowych

W ciągu ostatnich kilku miesięcy pojawiło się wiele zmian z procedurze sądowej. Między innymi:

  1. podwyższono znacznie wysokość opłat sądowych w postępowaniu uproszczonym (gdzie wysokość dochodzonej pozwem kwoty nie jest większa niż 20.000 zł),
  2. przywrócono postępowanie gospodarcze,
  3. wprowadzono nowe zasady w postępowaniu dowodowym.

Według “Rzeczpospolitej”  znowelizowane przepisy dotyczące wyższych kosztów postępowania sądowego, już obniżyły chęć dochodzenia roszczeń przez wierzycieli. Można by rzec przewrotnie, że jeżeli celem dużej nowelizacji procedury sądowej było usprawnienie postępowań i ich przyspieszenie to, skutek w postaci mniejszej liczby pozwów w sadach może faktycznie poprawić statystyki w sądach. Sytuacji wierzycieli jednak to nie poprawi.

Jak obniżyć koszty windykacji?

Zobaczmy więc jak przedsiębiorca może sobie pomóc, aby płacić mniej za postępowania sądowe.

1)  musi umieć udowodnić na co, z kim, na kiedy i za ile się umówił.

W praktyce oznacza to, że musi:

  • mieć na piśmie, w mailu, na smsach, w komunikatorze potwierdzenie złożenia zamówienia przez klienta na określony towar czy usługę,
  • z powyższych musi wynikać co ma być zrobione sprzedane, za ile i na kiedy.

Ważne jest też, żeby te ustalenia były zrobione z osobą, która ma prawo reprezentować klienta. Jeżeli warunki umowy są negocjowane z pracownikiem to warto poprosić o potwierdzenie wszystkich ustaleń przez szefa.

2) mieć dowód wykonania umowy ze swojej strony czyli:

  • posiadać dowód dostarczenia towaru (np. potwierdzenie wysłania i odebrania przesyłki)
  • mieć dowód wykonania usługi (np. wysłanie plików mailem)
  • dysponować protokołem odbioru wykonanych prac (np. protokół zdawczo – odbiorczy prac budowlanych).

Pamiętaj, że o ile na fakturze nie ma wyraźnej adnotacji w tym temacie i nie jest ona podpisana, samo wystawienie faktury nie jest dowodem zawarcia i wykonania umowy.

3) mieć albo podpisaną fakturę przez klienta albo dowód jej dostarczenia klientowi.

Wiem, że faktura nie musi być podpisana przez dłużnika. Jednak mówimy tutaj o znaczeniu faktury i jej podpisaniu w kontekście wykonania umowy i udowodnienia swoich racji w sądzie. Nie chodzi mi o fakturę jako dokument księgowy.

lub
4) mieć uznanie długu od swojego dłużnika.

Zadbaj o to, żeby dłużnik potwierdził Ci na piśmie lub w mailu, że jest dłużny. Nawet przyznanie się dłużnika, że zapłaci później, lub że nie ma teraz środków jest wystarczające.

4 – krotne obniżenie kosztów windykacji

Jeżeli zadbasz o powyższe, będziesz mógł w sądzie iść trybem nakazowym, a nie upominawczym.

Obniżysz w ten sposób 4- krotnie Twoje koszty sądowe!

Przykład. Masz roszczenie do swojego dłużnika o kwotę 54.000 zł tytułem wykonanych robót budowlanych. Byłeś podwykonawca na budowie .Masz wszystkie wskazane wyżej dokumenty, nie było zastrzeżeń przy odbiorze prac.

Za wydanie nakazu w postępowaniu nakazowym zapłacisz 1/4 z 5 % kwoty jakiej domagasz się w sądzie. Idźmy trybem uproszczonym, kwota będzie bez odsetek.

Czyli 1/4 z 5 % x 54000 zł = 675 zł.

W trybie upominawczym musiałbyś zapłacić 2700 zł. Różnica jest więc znaczna.

Inne zalety nakazu w postępowaniu nakazowym

Są też inne plusy trybu nakazowego:

  1. Utrudniasz życie swojemu dłużnikowi: powodujesz, że jeżeli dłużnik będzie chciał zaskarżać nakaz w postępowaniu nakazowym, to on będzie musiał brakujące 3/4 wpisu zapłacić.
  2. z nakazem w postępowaniu nakazowym możesz zabezpieczać należność u komornika.

Masz więc wpływ na to ile wydasz na postępowanie sądowe. Co więcej, dobre dokumenty dotyczące zawarcia umowy są konieczne ze względu na nowe wymogi postępowania gospodarczego. O tym będzie w następnym wpisie.

Potrzebujesz wsparcia prawnika?

Jeżeli potrzebujesz wsparcia w zmianie sposobu zawierania i realizowania umów tak, aby zmniejszyć 4 krotnie koszty dochodzenia roszczeń – napisz do mnie lub zadzwoń.

Jestem do Twojej dyspozycji. mb@binzesowe.pl radca prawny Magdalena Bojaryn 604 255 020.

  1. Przeprowadzę audyt w Twojej firmie.
  2. Doradzę jak skutecznie zawierać umowy.
  3. Przeszkolę Ciebie i Twoich pracowników.
  4. Pomogę wdrożyć zmiany.
  5. Poprowadzę dla Ciebie windykację należności i zrobię wszystko, co jest w mojej mocy, abyś szybko odzyskał należności.

**********

Autor: Magdalena Bojaryn, radca prawny dla biznesu, przedsiębiorca.

Napisałam ten wpis, jak zawsze, żeby ułatwić Ci życie. Jeżeli uważasz, że jest przydatny, możesz go udostępnić przez FB lub LinkedIn. Będzie mi bardzo miło.

Jeżeli chcesz być na bieżąco możesz polubić naszą kancelarię na FB: Biznesove Kancelaria Radców Prawnych Kacprzyk Bojaryn. Możesz również dołączyć do nas na LinkedIn: Biznesove.

Znajdziesz mnie tutaj: Magdalena Bojaryn Facebook, Magdalena Bojaryn LinkedIn

W czym mogę Ci pomóc?

    Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez Kancelaria Radców Prawnych M. Kacprzyk, M. Bojaryn s.c. w celu obsługi przesłanego zapytania. Szczegóły: polityka prywatności.

    { 0 komentarze… dodaj teraz swój }

    Dodaj komentarz

    Na blogu jest wiele artykułów, w których dzielę się swoją wiedzą bezpłatnie.

    Jeśli potrzebujesz indywidualnej pomocy prawnej, napisz do mnie :)

    Przedstaw mi swój problem, a ja zaproponuję, co możemy wspólnie w tej sprawie zrobić i ile będzie kosztować moja praca.

    Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez Kancelaria Radców Prawnych M. Kacprzyk, M. Bojaryn s.c. w celu obsługi komentarzy. Szczegóły: polityka prywatności.

    Poprzedni wpis:

    Następny wpis: